Ads 468x60px

Sabtu, November 07, 2009

Ranting dan Pohonnya...

Bersambung kembali...

Kenapa dengan ranting dan kayu pula? analoginya bagaimana pula? Jika dulu saya pernah di ajar mengenai aqidah. "Bagaimana kita nak kaitkan aqidah dengan sebatang pohon? " itu soalan yang biasa ditanya oleh kakak-kakak usrah apabila menjelaskan perihal aqidah. Tidak kurang juga dengan helikopter dan talinya. Aqidah itu secara jelasnya amat penting dalam mencorakkan gaya hidup seorang muslim. Kehidupannya begitu dan aqidahnya pun begitula... sikapnya begitu maka, aqidahnya begitulah.. atau bagaimana? X setuju? masih boleh diperbincangkan bersama....

Matlamat penulisan saya kali ini, bukanlah ingin mempersoalkan mengenai aqidah... Sebenarnya saya terfikir antara ranting dan pohon serta ibubapa dan anak-anak... adakah saling berkait rapat? Adakah pohon yang baik menjanjikan ranting yang baik? Tak mustahilkah jika ranting tu rosak dek racun atau ranting tu sahaja dimakan ulat? Teringat satu lirik dari Kumpulan Raihan.. "Iman X dapat diwarisi dari seorang ayah yang bertaqwa..." Seorang ibu atau bapa semestinya inginkan yang terbaik untuk anaknya, terpulang kepada mereka... baik buruk setiap orang adalah berlainan. Jika dunia yang dipandang, tentu kebaikan di dunia adalah segala-galanya buat keluarga tu.. begitu juga sebaliknya.

Terfikir.. peritnya menjadi seorang ayah dan ibu yang melihat anaknya derhaka kepadanya...

Setiap manusia inginkan kebahagiaan, namun tidak semua mampu meraihnya. Ada yang ditangguhkan oleh Allah, dan ada yang disegerakan di dunia. Tetapi itulah yang menjadi ketentuan Allah swt. Sama ada kita sebagai hambanya Redha atau rugi...


Saya teringat suatu kisah Rasulullah di tahun kesedihan, disaat itu dakwah baru sahaja ingin berkembang, dan disaat itu tentangan demi tentangan dilakukan ke atas Rasulullah dan para sahabat di Mekah. Dan ujian demi ujian silih berganti dengan pemergian Abi Talib dan Saidatina Khadijah yang menjadi penawar keperitan ketika itu. Di saat itu Rasulullah saw sedang mengajar umatnya, kekuatan kita adalah Allah swt, keyakinan kita adalah Allah swt, dan pengharapan kita hanyalah Allah swt bukan pada ayah dan ibu, keluarga, sahabat handai dan seumpamanya. Hanyalah Allah swt... Tenang mengingati Rasulullah saw. Selawat ke atas Baginda saw.

Teringat pula kisah ujian Nabi Ayub as yang pernah dikongsikan oleh sahabat saya, Taqwa adalah segala-galanya.

"Sesungguhnya yang paling mulia diantara kamu di sisi Allah adalah yang paling bertaqwa." al-Hujurat.


Ujian demi ujian, hasutan dengan hasutan, apa yang utama adalah yakin dengan Allah, teguh pendirian dengan Iman dan Islam. Teringat pula kisah asma' bt Abi Bakr, seorang wanita yang cukup tabah memberi kata perangsang buat anaknya menghadapi cabaran jihad:

"Matilah dalam keadaan yg mulia, atau hidup sebagai seorang yg kuat. Jangan kamu rela hidup dalam kehinaan kerana mati itu suatu yg pasti".

Kata-kata Asma' bintu Abi Bakr bukan terhenti begitu, mujahidah lain yang didorong dengan takwa kepada Allah swt juga pernah berkata kepada anaknya yg dipenjarakan:

"Ya Allah! Aku serahkan anakku itu dibawah perintahMu, aku redha dengan keputusanMu."...

"Wahai anakku! aku harapkan semoga kamu orang yang paling akhir keluar dari penjara ini."

Terakhir di medah jihad, bukan terabai disisi Allah. Selagimana ranting itu berpaut pada dahannya dan saling bermanfaat, pohon itu akan lebih bertahan... Selagimana seorang anak itu taat kepada Allah, seorang pelajar itu kembali kepada Allah, seorang engineer itu kembali kepada Allah, seorang Doktor itu yakin kepada Allah, seorang ibu itu mendidik dengan syariat Allah, seorang sahabat itu menjaga sahabatnya kerana Allah, seorang ahli gerakan itu bekerja kerana Allah dan semuanya kembali kepada Allah swt... Tiada menyekutukan Allah... Selawat adalah bualannya dan mati adalah ingatan padanya. peringatan..peringatan..peringatan.. keranaMu ya Allah.

Ranting kayu... apa analoginya...?

wslm.


0 ulasan: