Ads 468x60px

Jumaat, November 06, 2009

Ada apa dengan CEK MEK MOLEK?

FirstLy, terasa amaaT lama X mengUpdate Blog ni. Kenapa? Entah... Sekarang pun masih X tau nak Tulis apa. Tetiba terfikirkan Cek Mek Molek? TAU KE APE???

Cube search dalam YahOO! "Cek Mek Molek"..
Cek Mek Molek adalah sejenis kuih yang dikenali sebagai "cek mek". Ia cukup dikenali di Pantai Timur... hurm?? So? Kenapa dengan cek mek molek?


Apa yang boleh saya ceritakan dari kuih Cek Mek ni? Ia hanya sebiji kuih hasil adunan tepung dan ubi yang dilenyek dan berintikan gula... mudah je nak buat.. Tapi apa yang nak di kongsikan dengan sahabat2 ni???

Melihat kuih itu secara "objektif", amat mudah untuk mentafsirkannya.. hanya sejenis kuih... kalau dirungkaikan secara "subjektif" bagaimana? Di sebalik cek mek yang ringkas ini, ada satu perkara yang tidak dapat dijangka... manis rupanya. nampak buruk dan "simple" tapi rasanya tidaklah seburuk yang disangka...

+++++++++++++++++++++++++++++++

Pernah X saya diuji? (persoalan pertama mestilah pada empunya diri...) Pernah X kita di uji? (untuk bersama) Pernah X kOrang/kaMu/anTum diuji? Pernah... Ujian hidup ada yang jelas, samar2, yang manis, yang pahit dan sakit pun ada... Ada orang melihat ujian itu hanya suatu yang memeritkan, dan ada juga yang melihat ujian itu suatu yang manis- nikmat sihat, nikmat harta, nikmat cantik dll dan ada juga yang merasakan semua itu ujian.. Kita pula bagaimana?

Saya kini tengah membayangkan, ujian tu boleh jadi seperti cek mek. Hodoh, warnanya tak menarik, mungkin rasanya pahit... atau tawar... atau macam batang kayu? Apa fungsi Cek mek ni? Kenapa tak boleh buat bentuk lain? tapi, bila rasainya, sampai ke titik hujung... sampai habis, kita akan rasai kemanisan dan kepuasan... MAKAN CEK MEK.

Tetapi wajarkah kita menyamai ujian yg Allah swt turunkan ke atas kita dengan hanya sebiji cekmek? terpulanglah anda menilainya... nilainya subjektif...

Jika kita mengatakan kecantikan itu subjektif...

Rasa pun subjektif...

Perasaan pun subjektif

Perjuangan pun subjektif...

Apa yang Objektif.?

Apa lagi boleh difikirkan dari CEK MEK ni ye...????

0 ulasan: