Ads 468x60px

Sabtu, Mac 07, 2009

Bahasa melayu di 'program'kan???

Dengan namaMu ya Allah...

Semalam saya sempat ke Pertandingan debat antarabangsa piala 'timbalan perdana menteri'. Pertandingan yang berlangsung di Putrajaya yang penuh dengan kebanggaan itu dirasmikan oleh Dato' Najib Tun Razak sendiri. Dengan kononnya mempertahankan bangsa dan bahasa Melayu benar-benar 'melucukan'. Saya geli hati melihat mereka seolah-olah bermuka-muka. Timbul persoalan, adakah kata-kata mereka sekadar pada waktu itu? yela... waktu persembahan, pakaian punyela mengikut adat melayu, bila waktu biasa habis melayu x nampak. Adakah ini dikatakan usaha yang dimainkan oleh pihak kerajaan sendiri?

Kalu ikut peratusan, berapa peratus kesedaran anak melayu dengan adat, tradisi budaya melayu? Macam takde target dan sekadar menggembar-gemburkan bahawa mereka (pihak sana) turut mengambil berat akan Bahasa Melayu. Kalau sebelum ini, ada golongan yang menolak Sains dan Matematik dalam bahasa inggeris... jadinya, program semalam untuk menebus atau menutup kelemahan sendiri. Mungkin saya sedikit emosi dengan hal ini. Seharusnya pihak kerajaan jelas, golongan yang mampu pergi ke program itu hanya sekecil-kecil kelompok dan masih tak mampu untuk memberi kesan dan kesedaran kepada seluruh masyarakat Malaysia.

Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris sedikit sebanyak membebankan masyarakat luar bandar. Apa yang dilihat pada hari ini, kita memandang peluang untuk bersaing dunia pekerjaan tetapi tanpa sedar kemahiran masyarakat semakin tumpul. Golongan yang mahir bahasa ramaila, tapi yang mahir secara praktikal semakin berkurang. Jangan hanya dilihat kelompok dibandar, kaji peratusan masyarakat pedalaman. Bantulah untuk kemajuan dan pembangunan mereka. Wallahua'alam sekadar pandangan dari saya yang lemah.

HambaMu ya Allah,
rs

0 ulasan: