Ads 468x60px

Rabu, April 28, 2010

Pinjam 5 minit!


"Pinjamkan saya 5 minit! " Pinta sahabatku.

"Untuk apa ukhti?" Lantasku bertanya.

"Hanya 5 minit... untukku boleh?" gusar sahabatku seolah-olah mendesak.

"Lantasku tanya untuk apa ya ukhti. InsyaAllah 5minit itu mudah bagiku.." ujar diriku.
Ukhti (saudari), saya hanya meminta 5 minit untuk kita berfikir dan menghayati sejauhmana hayat kita, nyawa kita, harta kita, kasih-sayang kita dan segala-galanya yang ada pada kita diperuntukkan kepada Allah dan Rasulullah saw.

5minit itu tidak rugi ya ukhti...

Hanya 5 minit yang diperuntukkan berbanding berminit-minit, berjam-jam dan berhari-hari yang kita peruntukkan untuk menonton wayang, melayan novel-novel cinta, makan dan minum dan sebagainya...

Ukhti... 5 minit itu berharga ya ukhti. (sambil berkerut dan berfikir...)

Dalam 5 minit itu saya tau....


"Tahu apa..?" bertanya.


Saya tahu dan sedar kenapa Saidina Umar alkhattab yang ditakuti dengan keberaniannya sanggup bertanyakan sahabat yang lain mengenai kelemahan dirinya...

Saya tahu dan sedar kenapa Rasulullah saw dan para sahabat sanggup bertempur pada perang Badar dulu...

Saya tahu dan sedar kenapa Rasulullah saw dan para sahabat sanggup menggali parit dalam keadaan semuanya sedang berlapar ketika perang khandaq. Di saat ujian kesejukan angin ribut malam tidak pernah terasa ingin berundur...

saya tahu dan sedar, kenapa Nusaibah sanggup mempertaruhkan suami, anak-anak dan dirinya untuk melindungi Rasulullah saw disuatu peperangan....

5minit ini mengubahku....

Kenapa hanya 5 minit? bukan 30minit, atau satu jam, seharian, sebulan dan sebagainya? kerana hari ini dan saat ini saya disibukkan dengan kesibukan dunia yang seringkali membuatkan saya menangguh masa untuk mengambil 5 minit ini...

Sungguh, aku tidak menunaikan hak Allah ke atasku... ampuni hamba ya Allah...


Masya Allah... seorang mukmin itu tidak akan menjadikan amalannya, pekerjaannya, tidurnya dan segala-galanya sia-sia melainkan dipusatkan kepada Allah dan Rasulullah saw.

*****
Mengingati Allah swt bukanlah suatu perkara sampingan tetapi itulah kewajipan... melaksanakan amanah Allah dan Rasulullah saw bukan sampingan tetapi itulah yang menjadi kewajipan. Bukan kewajipan seorang tetapi seluruh umat Islam.

*****
Teringat disuatu majlis ilmu, "Kamu semua perlu tahu, ketaatan kepada ayah dan ibu sebahagian daripada ketaatan kepada Allah. Redha mereka sebahagian dari redha Allah swt. Tetapi tidak bererti kamu samatarakan ia... Redha Allah dan ketaatan kepada Allah swt adalah di tempat yang tertinggi....


Sekadar perkongsian dari hamba yang kerdil.

Ummu Mujahidah.



0 ulasan: