Ads 468x60px

Isnin, April 25, 2005

Islam Akan Menjadi Terasing Lagi

Rasulullah s.a.w bersabda: " Sesungguhnya Islam itu pada mulanya asing (tidak dikenal) dan kelak akan kembali asing lagi, maka berbahagialah orang yang asing; iaitu mereka yang memperbaiki apa yang dirosak manusia dari sunnahku pada masa setelah aku tiada nanti ";- (Riwayat Turmidzi).

Hadis tersebut menjelaskan bahawa agama Islam itu pada mulanya adalah asing, yakni seperti orang yang merantau di suatu negeri pada awalnya tidak dikenal orang di negeri itu, bahkan kadang-kala dibenci oleh penduduknya.

Begitu juga agama Islam akan kembali pada masa yang akhirnya menjadi asing lagi, ertinya ajarannya tidak dikenal orang. Agama Islam menjadi asing sedikit demi sedikit sehingga tidak dirasakan oleh pemeluknya; ajaran demi ajaran ditinggalkan dan akhirnya Islam asing bagi mereka.

Ajaran-ajarannya hanya tinggal tulisannya sahaja, nilai-nilai yang terkandung di dalamnya tidak diperhatikan. Orang yang menyebarkan ajaran Islam dianggap asing kerana tidak mengikuti kebanyakan ajaran yang dianuti oleh manusia; padahal ajaran yang dianut oleh mereka menyimpang dari Syari'at (al-Quran dan Hadis). Sebaliknya berbahagialah orang yang dipandang asing itu, kerana ia tetap berpegang pada sunnah Nabi s.a.w. yang ditinggalkan oleh ramai manusia di masa itu.

0 ulasan: