Ads 468x60px

Rabu, April 22, 2009

Kenapa susah nak berjaya???

Mengapa ada dikalangan kita yang sukar untuk mencapai sesuatu kejayaan dalam apa yang kita inginkan? Adakah ini sekadar satu ujian Allah atau ada perkara yang masih perlu di koreksikan oleh kita. Sama-sama kita koreksi diri kita...

Saya suka Bertangguh
Kadangkala kita masih gagal untuk menilai kepentingan suatu kerja. Yang mana lebihi penting? Apa yang menguntungkan atau perlukan segera? Argghh.... tak tahu. Atau, mungkin lebih berminat dengan kerja yang disukai (memilih kerja).

Sikap ini perlu dikikis! Jom sama-sama koreksi!


Saya selalu berfikir Negatif dengan Apa yang Berlaku?
Jadilah individu yang selalu bersyukur dengan pemberian Allah. Apa yang berlaku pada diri kita dan orang sekeliling kita mempunyai hikmah dan rahsia tersendiri. Ingat! Perancangan Allah adalah lebih baik. Individu yang positif mampu membahagiakan dirinya dan orang sekeliling. InsyaAllah, kita berusaha untuk menjadi individu positif.

Koreksi lagi!



Saya Takut dengan c
abaran.
"Aminah takut main bola jaring coz kalau main bola jaring risau tak boleh sambut dengan baik? Hakikatnya Aminah tak cuba lagi.. "
"Saya takut nak apply subjek ni... tak pandai." syam.
Kita mudah membuat persepsi awal tentang kebolehan kita. Namun, kita tidak pernah mencabar dan cuba untuk menjadi yang terbaik? Adakah ini ciri-ciri individu yang berjaya? Aminah takut sambut bola, tapi adakah dia akan terus begitu jika sentiasa berlatih dan mempraktikkannya dalam latihan? Adakah Aminah masih bermain dengan keyakinan dirinya?
Begitu juga sebagai seorang pelajar, perlu mencabar diri dengan kemahiran baru serta berani menghadapi subjek yang sukar. Jika kita gagal untuk merancang, kita merancang untuk gagal.
Is it right?

Jom koreksi!


Saya Selalu Membandingkan Orang lain dengan diri saya.
Tidak salah untuk membuat perbandingan tetapi jangan sampai diri kita menjadi lemah dan takut untuk mencuba sesuatu. Yakinlah, kita individu luar biasa!

I'm The Best!

Positif! Cek dengan teliti apa yang kurang dan perlukan pembaikian.

Usaha kurang?

Tidur?

Bertangguh?

Tidak serius?

Ingat! jangan melihat kepada kemudahan yang ada pada individu lain. Masing-masing perlu ada strategi untuk mencorakkan jadual study n kerja masing-masing. Bijaklah mengatur masa. Allah pegang masa hamba-hambaNya! Mohonlah moga diberi kelapangan hati untuk membuat sesuatu agar tidak mengganggu perasaan masing-masing.


Pergantungan Diri kepada Allah

Yang penting dan perlu sentiasa diingatkan, Allah adalah yang utama. Ketenangan itu lahir dari Allah swt.
"Dengan mengingati Allah, hati-hatimu akan menjadi tenang"

Ibadah yang sempurna, zikrullah yang konsisten dan muhasabah yang berterusan mampu melapangkan hati, membersihkan jiwa untuk mudah menerima ilmu

"Barang siapa mengerjakan kebaikan sebesar zarah pun, nescaya dia akan melihat (balasannya). Dan barang siapa yang mengerjakan kejahatan walau sebesar zarah pun, nescaya dia akan melihat (balasannya)." Surah az-Zalzalah.
Hidup dengan memberi adalah lebih baik daripada menerima.


Keberkatan

Sentiasalah meminta maaf dan memaafkan orang sekeliling @ orang terdekat dengan diri kita. Memaafkan orang lain adalah salah satu langkah untuk mendidik diri menjadi individu yang positif.
Dan... yang paling penting. Pintalah keberkatan dari:

Seorang ibu yang sentiasa mendoakan kesenangan anaknya;

Ayah yang sentiasa penat berusaha dan memikirkan makan minum anaknya;

Kerabat

Sahabat yang sentiasa disisi kita;

serta.. mereka yang pernah berhubung dengan kita walau sekejap pun.


**********

Lastly, ini hanya perkongsian untuk diri sendiri. Ia adalah sekecil-kecil peringatan. Sebetulnya, banyaklah berfikirkan akhirat, matlamat para jundi adalah akhirat yang abadi.

Semoga Allah merahmati usaha kita walau sekecil zarah sekali pun.

Maaf salah silap.

Individu positif, mujahidah.
RS

0 ulasan: